Kokböcker

Bokrecension: Drick! av Alf Tumble

För den populärkulturellt intresserade kan det vara en hyfsad utmaning att hålla koll på vad som händer inom mat, musik, film, litteratur, konst och på bar/krogscenen. Det finns en given poäng i att söka reda på sina hjälpredor i sitt område, huvudsakligen recensenter som i olika medier bevakar och rapporterar om respektive intresseområde. Det sparar dig tid och du kan fokusera på pärlorna framför utgallringen av det mediokra.

Under de senaste åren har jag följt ett antal vin- och dryckesskribenter vars tycke och smak jag lärt känna. Ett par av dessa som jag tycker sticker ut och jag har lärt mig har preferenser och smaklökar nästan likadana som mina egna är Per Styregård och Alf Tumble. Båda bidrar med sitt skrivande till kluckande tips och flytande inspiration och jag kan i dag relatera till och handla på deras recensioner på samma sätt som man kan välja att köpa musik genom musikrecensioner av exempelvis Jan Gradvall.

Alf Tumble är ett välkänt namn i dryckeskretsar, han är bland mycket annat dryckesredaktör på Nöjesguiden, återkommande skribent i Gourmet och Livets Goda samt driver egna bloggen Popit.nu. Därtill är han utbildad sommelier, house-dj och musikproducent. Puh. Som om det inte vore nog har Alf Tumble nu alltså bokdebuterat med Drick! En handbok tillägnad alla som vill dricka lite bättre.

Boken Drick! är både praktisk och metodisk i sitt upplägg, och samtidigt väldigt underhållande. Tumble betar av alla tänkbara och otänkbara sammanhang, allt i läsarens intresse, och han vägleder läsaren för att denne ska känna sig tryggare i sina dryckesval. Inga pretentiösa förmaningar, inga pekpinnar. Tvärtom, Tumble utbildar och inspirerar läsaren på ett smittande sätt och hans passion och fascination för ämnet lyser igenom och gör det hela till en härligt lustfylld läsning.

Boken är ett litet mästerverk i sin genre och vi rekommenderar givetvis ett köp!

För mer av Alf se bl a här: http://popit.nu/author/alf/

You Might Also Like