Kokböcker

Bokrecension: Flippin’ Burgers

Kan man fylla en bok med recept på hamburgare? Ja, det är precis det vi ska ta reda på men låt oss först börja med varför denna bok finns.

Det har väl knappast gått någon förbi att hamburgare är kanske det hetaste du kan äta idag. Råkar du även bo i Stockholm så har du med all sannolikhet läst i tidningen/sett på lokal-tv om Jon Widegren och hans jakt på den perfekta hamburgaren som sedermera ledde till att han öppnade hamburgerhaket Flippin’ Burgers.

Ett år har gått sedan restaurangen öppnade och vi kan nog anta att Jon har gjort sig en bra slant på sin restaurang. Jag råkar bo i närheten och varje dag när jag åker hem från jobbet så är det kö ut på gatan. Men säg den lycka som varar för evigt och vad är inte bättre att hålla intresset vid liv än att släppa en kokbok med samma namn som restaurangen.

Man kan ju fråga sig för vem denna bok är då hamburgare är ju något som vem som helst kan smälla ihop. Ett halvt kilo köttfärs och en påse bröd så är de flesta ganska klara på vad som ska göras. Man bör nog vara lite intresserad av att lyfta sin burgare ett par snäpp om man ska få ut något av denna kokbok. Planerar du inte på att mala din egen färs eller baka egna hamburgerbröd så har du inte så mycket att hämta. Och har du följt den eminenta bloggen hamburgare.org så är du nästan fullärd och detta blir bara sista finputset.

flippinburgers_bok2

Men däremot om du vill lära dig mer om den perfekta färsen, hur man bakar ett bra hamburgerbröd och olika stektekniker så är detta boken för dig. Den går igenom det mesta som man behöver veta och små tips levereras för ökad chans till perfektion. Din gamla spackelspade, som du aldrig använde, visar sig exempelvis vara perfekt som hamburgerflippare.
Och råkar man gilla foto så får man sitt lystmäte uppfyllt av Björn Terrings grymma hamburgerfoton. Bara det kan ju motivera till köp.

Det enda som jag tycker är lite tråkigt är att de efterföljande hamburger-recepten, dvs olika toppings, inte varierar speciellt mycket. Det känns som det är många varianter på inlagd rödlök, jalapeno och ost. Visst, för de riktiga hamburgernördarna så är det att svära i kyrkan att lägga på för mycket pålägg men några andra burgare hade man allt kunnat lagt till. Samma sak på tillbehörssidan så känns det lite klent.

Boken är det bästa som finns på den svenska marknaden och för den skull så rekommenderar vi ett köp!

You Might Also Like

• Hamburgare på Flippin’ Burgers | food junkies